Coroneta

Coroneta
Una coroneta cortada per la mitá
COMO VEYÉ LOS ESCRITOS
Punchaz en los títulos que ñai debaixo de don mete "ETIQUETAS", en el lau drecho. Gracias
P'ampliá cualquier foto del blog, punchaz encima.

sábado, 1 de enero de 2011

El barranco Mazas


Los güertos de la fuente y p'el medio el barranco Mazas
Foto propiedad de José Vicente Ferrández
 Editada en su blog http://jvferrandez.blogspot.com/


Cuan eran críos, las zonas en don chugaban iban crecén con la edá. Mos iban fen más grans y ya buscaban sitios más lejos de casa don podé …. ¿Como diría yo?, se más aventureros. Uno d’ixos sitios era'l barranco Mazas.

En el mismo camino, solo pasau el barranco, y debaixo un espondal, ñabeba una baseta en don manaba un aigua cllara y fresca que teniba fama en el pueblo. Era la fuente Mazas.


Astì deban, en don está ixe barceral, entre el camino y el barranco, manaba la Fuente Mazas
¿Que fará 50,...60 años que ya no maná?
Aquí veniban los zagals a buscá aigua fresca desde las eras cuan se trillaba....
Teniba una fama ven ganada per lo fresca y güena qu'era.

Cuan veniban años de llové poco, acababa per secase; pero tornaba a maná cuan eran normals. Si los años eran de muchas llovidas, tamé manaba en medio de la faixa que ñai encima del espondal y per una ceclleta iba enta’l barranco. Nusatros feban que caese a chorro d’alto abaixo. ¿Y sabez pa qué….?, ¡Pa bañamos desnudos debaixo'l chorro!. ¡Te gibo! Solo de l'altura que caeba ya mos feba mal allí don mos dase, la cabeza, los hombros, la’spalda, u don fuese. Pero no solo ixo…. ¡Estaba tan chelada!, que mos cogeban unas tiriteras, qu’aun bailo hoy cuan m’acordo.



Esta faixa que queda justo encima del espondal
 que manaba Mazas, era per don saliba
 tamé el aigua, cuan lloveba mucho.
 Nusatros mos duchaban cuan caeba al barranco.  
Otro sitio que ñabeba cerqueta, era la cova el Muchacho. Allí mos amagaban pa fumá meliguera. En el barranco ñabeba pa da y vendé. La buscaban ben sequeta pa que quemase milló. A’lgunos les gustaba un poqué recieta, pa podé sacá más fumo; pero a yo me gustaba fineta, fineta. ¿Y sabez perqué me gustaba fineta?.... ¡¡Pos perque fumá meliguera era una de las cosas más desagradables qu’he feito mai de crío!!. Al chupá te picaba com’un demonio la punta la llengua, te dixaba la boca asprosa y como s’esbarrase el fumo un poqué enta entro….. ¡Te feba estosegá hasta sacá el almuerzo d’una semana avans!. Per ixo, cuan diban de i a fumá meliguera, siempre procuraba buscá una desencusa pa no i.

Tamé en esta cova, ñabeba un forau, no muy fondo pero muy oscuro, don s’amagaban muchos murciélagos. Y como más d'uno de nusatros eran enredadós, acababan per esfurrialos y la cova se llenaba d’ixos bichos fen unos chillidos que se meteban hasta entro de to de la cabeza.

Otra cosa que feban per aquí, cuan apretaba mucho la caló y cantaba la fefé, era intentá cogelas, que no era pas brenca fácil. Las sentibas cantá, te ibas acercán…. y se paraban de felo. Ya podebas i despacié, despacié mirán a ve si las veyebas. Pero como eran iguals que los troncos de las oliveras u las almendreras, mos costaba veyelas y volaban avans d’está prou cerca. Pero alguna vez sí qu’en cogeban.

Barranco Maroz entre boirinas
Después de achuntase con el de la Sierra Periz, fan el barranco Mazas
Foto cedida per Xavier Bayle
P’el barranco ñabeba muchos mixonez y tordas negras, per ixo, era un sitio ben aparente pa cazalos con cepez. Algunos zagals eran más entendius pa cazá así y nusatros los acompañaban y mos enseñaban a pllantalos. Se feban unos montonez de tierra en las faixas cerca del barranco, con una cara pllaneta mirán enta los arbols. Aquí se enterraba el  cepé con una aluda (si habeban teniu suerte de trobala), y sino un grané panizo; una cosa u la otra que se veyese ben. Encima d'este montoné de tierra se meteba un tarroqué u dos tochez cllavaus y cruzaus en forma d'aspa pa'sturba a los mixons y tenisen qu'entrasen per abaixo pa comese el cebo. Si'ntraban per alto, el mismo fierré del cepé al disparase, los espientaba ent'afuera y no los cogeba.

Astí mismo, a la izquierda, ñabeba una baseta que manaba Fonfría.
De seguida se achuntaba con el aigua d'esta ceclla, que cruzaba p'el puente que tos conto aquí mismo y que regaba las güertas de Sichá.
Hoy no sé si ñai puente u no, perque aquí detrás ñai una "selva" que no se vei ni "jota".
Ahora, el aigua cae al barranco aquí, a los peus del que fa la foto.

Otra vista del mismo sitio, con el aigua que brinca al barronco
Más abaixo y tamé cerca del barranco, ñabeba otra fuente muy amagada. Era Fonfría. Estaba al final d’un camino qu’acababa en un puente que solo era pa pasá la ceclla que regaba las güertas de Sichá del otro lau. Per aquí no pasaba ninguno. Nusatros, fenmos los valientes, iban d’un lau al otro del barranco, fen equilibrio p’encima la ceclla. Teniban que pasá con un peu a cada lau de los bordes que eran de ladrillos, u tamé, los más caguetas, descalzos per dentro del aigua.

Los güertos y Mazas desde el Castillo
Foto cedida per Xavier Bayle
Los barcerals no mos ayudaban brenca pa movemos per estos sitios y más d’una vez acababan con esgarrañazos per brazos y piernas, tamé con algún esgarro en la ropa y hasta escalabraus más d'una vez.

Cuan no teniban escuela, pa las vacacions del verano u Semana Santa u cuan fuese que estasen a los maitinos per aquí, la hora pa i a comé mos la marcaba el baldiá las campanas a la una del mediodía.  Pero una vez, que era Viernes Santo y no las tocaban (solo se feban soná las matracas y las carracas), nusatros estaban tan tranquilos perque no habeban setiu baldiá. Y ya cuan mos van da cuenta de que algo raro pasaba (¡Ni pensá que aquel día no tocaban las campanas!), van decidí ímone pa casa. Me va trobá en la calle con mi pare. Ya'staban desesperaus de que mos habese pasau algo. Al veyele la cara, va pensá pa yo:

            — (¡Huy que gorda las feito!)
            —¿Don viens? — Me va di
            —Pos de chuga— le digo yo
            —¡Pasaaa y sube ent’alto…..!

Ha siu la única vez, que yo m’acorde, que mi pare va'stá a punto de meteme la mano encima.

Güeno, ya iré contán más cosas poqué a poqué. Toz los recuerdos forman parte de nusatros y mos han d’acompañá toda la vida, u en el peor de los casos, hasta que la naturaleza mos lo permita.



                                                                                              Francho Chardiz

No hay comentarios:

Publicar un comentario